STRATEGIE ENTREPRISE

32025

Les fondements de la stratégie d’entreprise

INFORMATIONS Description:

Maîtrisez des outils et méthodes d’analyse pour prendre des décisions réfléchies et cohérentes favorables à la réussite à long terme de votre entreprise. Un cours en ligne ouvert à tous (MOOC) de la Louvain School of Management.

Qu'allez-vous apprendre ?

Quel est le secret d’une entreprise qui réussit mieux qu’une autre ? Comment faire les bons choix stratégiques ? Ce cours proposera des réponses à ces questions au travers de nombreuses études de cas. Il vous fournira des outils et méthodes d’analyse indispensables pour comprendre les atouts ainsi que l’environnement concurrentiel des entreprises.

Il s’agit d’une approche originale qui s’adresse à chacun, qu’il soit directeur, cadre, entrepreneur, étudiant ou tout simplement désireux de savoir comment prendre des décisions réfléchies et cohérentes tout en poursuivant un objectif à long terme.

A la fin du cours, vous serez capables de :

  • Comprendre et décoder les principes fondamentaux du raisonnement stratégique, l’analyse de l’environnement concurrentiel, le diagnostic stratégique et l’évaluation de différentes options de développement.
  • Appliquer ces principes à des études de cas.
  • Prendre en compte les dimensions éthiques à travers des valeurs personnelles, sociales ou politiques ainsi que la culture de l’entreprise.

Organisation pratique

Ce cours ouvert est accessible à toute personne intéressée, sans formalité d'inscription administrative à l'université. Il est organisé entièrement en ligne. Il est gratuit, sauf certaines options payantes (par exemple, pour recevoir une attestation de réussite).

Ce cours est organisé plusieurs fois chaque année et permet, pour certaines éditions, d'apprendre totalement à son rythme (sans contraintes calendrier).

> Voir la vidéo de présentation du cours
> Voir la page de présentation du cours

Portrait de LOL0187
Organisme de formation: Université catholique de Louvain (UCL)

Site d'informations: https://www.edx.org/course/les-fondements-de-la-strategie-louvainx-louv10x-1#!

DETAILS Type: online
Durée: 6 semaines
Prix: Gratuit
Titre délivré: Attestation
Label elearning: Non
Certifié WAI: Non

Communicating Corporate Social Responsibility

INFORMATIONS Description:

Explore what corporate social responsibility is, how it works, and its true impacts. Let’s co-build the responsible enterprise of tomorrow! An open online course (MOOC) from the Louvain School of Management.

What you'll learn

Driven by global crises in financial, economic, and governance systems, companies all over the world devote massive resources to their corporate social responsibility (CSR). But what is CSR? What does it mean, and what does it involve? Do stakeholders really care, and if they do, how should companies communicate with them? In uncertain modern climates, CSR is a crucial driving force of a (r)evolution in business.

If you are interested in the relationship between business and society, this course is for you! It is especially relevant for industry, public policy, and academic professionals working on CSR, as well as students following a traditional business curriculum who are interested in key value questions.

By presenting insights from CSR experts, from both academia and practice, this course provides a way for managers, consumers, and citizens to acquire in-depth insights and critical perspectives on companies’ CSR activities and communications. The multi-industry case study structure of this course enables participants to confront the challenges facing today’s managers as they seek to develop and communicate their own CSR initiatives. Dedicated discussion forums also are available for participants to present personalized CSR cases.

To help participants manage and communicate about CSR with various internal and external stakeholders, this course seeks to:  

  • Support current and future business leaders in their efforts to make responsible leadership, sustainable production, and consumption central to their corporate vision.  
  • Help citizens to function more effectively as informed watchdogs and responsible consumers.

How you'll learn

This course in entirely online and organized several times a year. Some sessions even let you learn totally at your own pace (no deadlines). The course is open ton anyone interested without administrative registration at university nor entrance fee.

You'll learn through short videos from the professor, texts to read, exercices and quizzes, debates on the forum, questions and answers with the course team...

> See the video describing the course
> See the information and registration page

Portrait de LOL0187
Organisme de formation: Université catholique de Louvain (UCL)

Site d'informations: https://www.edx.org/course/communicating-corporate-social-louvainx-louv12x-0#!

DETAILS Type: online
Durée: 6 semaines
Prix: Gratuit
Titre délivré: Attestation
Label elearning: Non
Certifié WAI: Non
Syndiquer le contenu